Deň učiteľov v Prahe PDF Print E-mail
Written by Alena Gombošová
Wednesday, 06 May 2009 23:14

Zájazd do Prahy

Pred dávnymi storočiami veštila legendárna česká kňažná Libuše na vyšehradskej skale vznik budúceho mesta a jeho slávu, ktorá sa bude dotýkať hviezd. Jej veštba sa naplnila a na brehoch striebornopenivej Vltavy vyrástlo mesto, ktoré strážili dva hrady: na ľavom brehu Pražský hrad - sídlo českých kniežat a kráľov, na pravom brehu Vyšehrad - opradený mnohými bájmi a povesťami.

Zlatá Praha z doby Karola IV., Praha stovežatá, ale i moderná Praha dneška je vyhľadávaným cieľom zahraničných návštevníkov pre rozmanitosť svojej architektonickej krásy a umelecké pamiatky, ktorých kompozícia od románskeho slohu cez gotiku, renesanciu, baroko až po secesiu a kubizmus splývajú v jedinečný celok. Návštevníkmi tohto hlavného mesta Českej republiky sme sa stali i my - učitelia GLS v rámci zájazdu neskoršieho Dňa učiteľov.

Z parkoviska pred Citroënom sme vyštartovali 30. apríla v neskorých večerných hodinách. Pokojnú nočnú cestu autobusom sme si spríjemňovali podriemkávaním. V piatok 1. mája sme v predpoludňajších hodinách navštívili Pražský hrad, ktorého klenotom od polovice 14. storočia je gotická katedrála sv. Víta, Václava a Vojtecha, ktorú založil Karol IV., a ktorá bola dostavaná až v 20-tych rokoch 19. storočia. Videli sme románsku baziliku sv. Jiří s typickými bielymi vežami a ranno-barokovým priečelím, Lobkovický palác, Zlatú uličku, väzenie Daliborka, Čiernu vežu a Záhradu na Valech. Presne na obed sme samozrejme stihli slávnostnú výmenu stráží na 1. nádvorí.

Potom sme sa išli ubytovať do hotela Černý koníček.

Popoludní nás zaujímalo staré mesto: Václavské námestie (Pomník sv. Václava), Národné múzeum, Stavovské divadlo, starodávne Karolínum, Staromestká radnica s orlojom, Týnsky chrám, Palác Kinských, Kostol sv. Salvádora a Františka, Karlov most s mosteckými vežami - najstarší zachovaný pražský most založený v roku 1357 Karolom IV., Chrám sv. Mikuláša a sv. Tomáša na Malej Strane, a prehliadku sme skončili veľmi známym Pražským Jezuliatkom, ktoré má každý deň iné oblečenie.

Trochu sme si oddýchli a išli sme si pozrieť Prahu aj večer. Zaujímal nás najmä Petřín a výhľad z neho. Strmé zalesnené svahy Petřína uzatvárajú širokým oblúkom malostranskú kotlinu. Od roku 1891 je na ňom 60 m vysoká rozhľadňa (zdrobnená kópia Eiffelovky) a zamilovaní sa práve 1. mája schádzajú na Petříne pri soche Karla Hynku Máchu.

2. mája sme sa po raňajkách išli pozrieť do Veletržného paláca, kde sú zbierky moderného svetového a českého umenia, potom sme si pozreli Šternberský palác, kde je európske umenie od antiky po baroko a príjemnú atmosféru sme si dotvorili ešte v Malostranských záhradách.

Výklad a umelecké prednášky nám robil RNDr. Peter Bubák, za čo sa mu chcem v mojom mene aj v mene ostatných kolegov srdečne poďakovať.

O 18.00 hodine sme mali slávnostnú večeru v hoteli a o 20.00 hodine sme už všetci sedeli na svojich miestach v Národnom Divadle na opere La Traviata od Giuseppe Verdiho. V titulnej úlohe spievala slovenská sopranistka Adriana Kohútková, orchester dirigoval slovenský dirigent Ondrej Lenárt. Cez prestávky sme si mohli pozrieť maliarsku výzdobu od Mikuláša Aleša, Františka Ženišeka, či Vojtecha Hynaisa.

3. mája sme o 9.00 hodine nasadli do autobusu, ktorý nás večer šťastne doviezol naspäť do Bardejova.

Zážitky máme veľkolepé a snáď o rok zase zorganizujeme niečo podobné...

PhDr. Ingrid Molčanová

Last Updated ( Tuesday, 03 November 2009 09:44 )

Valid XHTML & CSS | Template Design ah-68 | Copyright © 2009 by Gymnázium L. Stöckela