Študenti GLS na ceste po stopách umenia v Taliansku PDF Print E-mail
Written by Alena Gombošová
Monday, 22 October 2012 07:47

Náš poznávací výlet za umením a kultúrou sa začal 1. 10. 2012. V pondelok večer okolo 22:00 nadišiel čas na cestu za objavovaním krás pre niektorých z nás ďalekého Talianska.

Po noci strávenej v luxusnom autobuse FC Barcelona sme v popoludňajších hodinách dorazili do prímorského mestečka Lido di Jesolo. Ubytovali sme sa a strávili deň na pláži. Večer nasledoval voľný program spolu s inštrukciami na ďalší deň.

Ráno 3. 10. sme sa autobusom a loďou presunuli do Benátok. Začali sme prehliadkou Baziliky svätého Marka (Basilica di San Marco). Už na prvý pohľad nás zaujal exteriér, ktorý pripomínal staré byzantské stavby s množstvom detailov, no taktiež interiér s bohatou mozaikovou výzdobou. Pokračovalo sa na most Ponte di Rialto, ktorý je najznámejší a zároveň aj najstarší most ponad Canal Grande, ten zasa tvorí hlavnú dopravnú tepnu Benátok. Nasledoval presun do galérie Academia (Gallerie dell´Accademia). Tu sme mohli obdivovať diela od talianskych majstrov Giovanniho Belliniho, Tiziana, Jacopa Tintoretta a mnohých ďalších. Ďalšou zastávkou bola galéria moderného umenia Peggy Guggenheimovej. Výstavu tvorila osobná zbierka obrazov, sôch a inštalácií. Naskytol sa nám pohľad na originálne diela od najstarších umelcov 20. storočia. Picasso, Kandinsky, Braque, Ernst, Dalí, Pollock... a to je len zlomok toho, čo sme videli. Vo vonkajšej časti (alebo aj záhrade), ktorá bola spojená s galériou, sme objavili Strom želaní. Venovala ho Yoko Ono (partnerka Johna Lennona) Peggy Guggenheimovej. Každý z nás si mohol na kúsok papiera napísať svoje želanie a zavesiť ho na strom s nádejou, že sa raz vyplní. Počas nášho pobytu v Benátkach sme navštívili aj židovskú štvrť. Tá nám ponúkla iný pohľad na život v meste, no taktiež sme nezabudli na mieste obchodíky s tradičnými maskami, ktoré boli malými umeleckými dielami. Potulky uličkami nás doviedli do obrovského antikvariátu, v ktorom sme okrem starých pohľadníc a plagátov objavili množstvo kníh, z ktorých bolo vytvorené schodisko s výhľadom na kanál. Nezabudnuteľnú atmosféru mesta dotváralo všadeprítomné umenie a neodmysliteľní pltníci a hudobníci na gondolách.

Po nočnej ceste autobusom sme dorazili do Pisy. V srdci mesta sa nachádzalo Námestie zázrakov (Piazza dei Miracoli), tu našu pozornosť upútala, ako ináč, Šikmá veža (Torre), s množstvom turistov snažiacich sa vežu akoby podoprieť v tých najčudnejších pózach. Na námestí sme tiež videli mramorový Duomo doplnený Baptistériom. Po krátkom rozchode sme sa presunuli k autobusu a vydali sa na cestu k nášmu ďalšiemu cieľu, kolíske renesancie a talianskych majstrov, Florencii.

Po ubytovaní nasledovala nočná prehliadka. Keďže sme bývali v centre, naše prvé kroky smerovali k dominante mesta, dómu Santa Maria del Fiore. Na rade bola prechádzka po uličkách mesta - Námestie Signoria a Palác Vecchio s Michelangelovou sochou Dávida - pýchou Mediciovcov. Narazili sme na skupinu pouličných umelcov, ktorí nám spríjemnili večer hrou známych pesničiek na gitarách a husliach. Náš posledný deň v Taliansku začal prehliadkou Galérie Uffizi (Galleria degli Uffizi). Vo svetoznámej galérii sme so zatajeným dychom obdivovali Botticelliho Primaveru a Zrodenie Venuše, no nemohli sme vynechať ani diela Albrechta Dürera, Michelangela, Leonarda da Vinciho, Rafaela, Tiziana, či Caravaggia. Naše ďalšie kroky smerovali k bibliotéke Mediciovcov. Po Michelangelových mramorových schodoch sme vstúpili do knižnice. Ani nám nenapadlo, aké budeme mať šťastie, pretože práve tu vystavovali unikátne knihy, ktoré boli venované trom dcéram Lorenza Mediciho. Výstava bola jedinečná z toho dôvodu, že knihy sa za normálnych okolností nachádzajú v múzeách v Nemecku a Anglicku. Mohli sme ich chytiť do ruky, obdivovať iluminácie a precízne majstrovstvo renesančných majstrov. V Kaplnke Mediciovcov v Kostole San Lorenzo sme obdivovali slávne Michelangelove schody Deň a Noc, Úsvit a Súmrak. Návšteva dómu Santa Maria del Fiore s Brunelleschiho kupolou (42x50 m vysoká) bola ďalším miestom hodným obdivu. Ten na prvý pohľad zaujal najmä svojimi impozantnými rozmermi (dĺžka 153 m, šírka 38 m, výška 90 m). Potom nás už neprekvapila informácia, že dnu sa naraz zmestí až 25 000 ľudí!

Nasledovala ďalšia cesta autobusom, tentokrát do Viedne. Našou prvou zastávkou bol Schönbrunnský palác, nazývaný aj malým Versailles. Začala sa prehliadka reprezentačných miestností a súkromných apartmánov cisára Františka Jozefa I. a jeho manželky cisárovnej Alžbety, známej aj ako Sissi. V rámci voľného programu sme si mohli prezrieť jednu z najstarších zoologických záhrad Gloriettu, záhrady, skleníky či labyrint. Presunuli sme sa do Kunsthistorisches múzea (Carravagio, Rubens, moderné umenie (výročie Gustava Klimta - žila ním celá Viedeň) sme mohli vidieť aj exponáty zo starovekého Egypta. Nasledovala prehliadka námestia a Dómu sv. Štefana, prehliadka secesnej Viedne a návšteva Hundertwasser-haus. V popoludňajších hodinách nasledoval presun do Bratislavy a po ubytovaní nočná prehliadka mesta. Na druhý deň ráno bol na pláne výstup na Devín, no pre zlé počasie sme sa rozhodli navštíviť výstavu The Human Body Exhibition. Naskytol sa nám trojrozmerný pohľad na všetky sústavy ľudského tela, ktorý v nás spolu s odborným výkladom medikov zanechal silný zážitok. A bolo na čase ísť domov. Do Bardejova sme dorazili v nedeľu 7. 10. vo večerných hodinách. Aj keď unavení, ale plní zážitkov na celý život.

Na záver by som chcela v mene všetkých zúčastnených študentov GLS poďakovať pani profesorke PhDr. Anne Šimovej a pani profesorke Mgr. Slávke Kollárovičovej najmä za odborné výklady v múzeách a galériách, za to, že s nami ten náročný týždeň vydržali, ale hlavne za to, že pre nás celý výlet zorganizovali, a tým nám umožnili poznať krásu a čaro umenia cudzej krajiny. Ďakujeme.

Lenka Trojanovičová, študentka 3. B triedy

Foto: Barbora Micheľová, študentka 4. D triedy a PhDr. Anna Šimová

Last Updated ( Tuesday, 20 November 2012 00:02 )

Valid XHTML & CSS | Template Design ah-68 | Copyright © 2009 by Gymnázium L. Stöckela