Česko, Nemecko, Holandsko alebo 10 nezabudnuteľných dní PDF Print E-mail
Written by Gabriela Žáková
Saturday, 02 September 2017 19:01

Česko, Nemecko, Holandsko alebo 10 nezabudnuteľných dní

Naoko obyčajný deň, no pre pár vybraných študentov Gymnázia Leonarda Stöckela sa  9. júna 2017 začalo písať nové dobrodružstvo, ktoré bolo plné poznávania nových miest a ľudí, vzdelávania a hlave príjemne prežitého času. Mnohí z nás dvanástich „učeníkov“ si tieto chvíle zapamätajú navždy.

Poľsko-nemecko-slovenský výmenný pobyt sa nesmel uskutočniť bez zástupcov poľskej národnosti, a tak sme po ceste z Bardejova vyzdvihli dvanásť poľských žiačok a smer jazdy bol už jasný. Do Prahy sme dorazili okolo osemnástej hodiny síce unavení, ale priveľmi zvedaví na to, čo nás čaká, a tak sme sa ešte podvečer presunuli metrom na Václavské námestie, kde nás privítal Pomník svätého Václava a pohľad na večernú Prahu. Po Prašnej bráne nasledovalo Staromestské námestie a na ňom svetoznámy Orloj. Nasýtení večernou atmosférou európskej metropoly sme sa opäť metrom presunuli do hotela, ktorý nás príjemne prekvapil svojou „aurou“ i službami.

Druhý deň v Prahe bol rovnako očarujúci. Navštívili sme Pražský hrad, Chrám sv. Víta a zámockými schodmi sme pokračovali v tzv. kráľovskej ceste smerom k Valdštejnským záhradám a neskôr ku Karlovmu mostu. Staromestské námestie malo v dennom svite už iné farby. Pár hodín poobedia sme strávili v Palladiu – obchodnom centre, ktoré je veľkým pútačom (nielen) mladých, a tam nám veru čas utiekol ako voda.

V nedeľu sme o deviatej hodine rannej opúšťali Prahu a čakala nás 10-hodinová cesta do nemeckého mestečka Unna. Dorazili sme večer. Boli sme plní napätia, aká bude naša nemecká „rodina“, avšak strach nebol namieste, pretože každá rodina bola perfektná. Starali sa o nás ako o vlastných a na žiadnej strane neboli problémy.

V pondelok sme viac spoznali mestečko Unna, ktoré na nás dýchalo svojou históriou, videli sme kostol, prvú latinskú školu, námestie, pivovar a nadchla nás i typická architektúra ich domov. Na partnerskom Gymnáziu Ernsta Barlacha v Unne sme sa oboznámili systémom vzdelávania v Nemecku, prehliadli sme si učebne, laboratóriá, chodby či školský dvor a v myšlienkach sme vzdali hold našej škole, ktorá nielen že za „západnou“ nezaostáva, ba aj ju v niektorých aspektoch aj prevyšuje. Poobedie sme už trávili každý inak v prítomnosti svojej nemeckej rodiny.

V utorok bola na pláne návšteva Amsterdamu. Najprv sme sa symbolicky odfotili pri nápise I AM AMSTERDAM, a potom sme prešli centrom mesta, kde sme si nemohli nevšimnúť amsterdamské kanály a nad nimi všetkými farbami hýriace kvetnaté mosty. Zaujali nás nielen novodobé budovy tohto mesta, ale aj tie historické, ktoré umocňovali celkovú atmosféru pri Kráľovskom paláci na Námestí Dam. Nesmela chýbať ani fotka pri soche Rembrandta a jeho súsoší stráží. Po ceste sme sa občerstvili a trpezlivo sme si vyberali suveníry pre našich najbližších doma. Hlavným bodom bola však návšteva holandského národného múzea – Rijksmuseum, čo je vlastne unikátna rozsiahla a veľkolepá zbierka umelcov a maliarov nielen Holandska, založená v roku 1800. Obrazy Vincenta van Gogha, Rembrandta ci Francisca Goyu budú ešte dlho doznievať v našich dušiach. Po prínosnej prehliadke sme sa autobusom presunuli späť do Unny.

V stredu nás čakalo štvrté najväčšie nemecké mesto Kolín nad Rýnom. Prehliadkou nás už tentoraz sprevádzali aj nemeckí študenti a učitelia. Nádherné mesto prekypujúce energiou, plné ruchu a atrakcií. Najviac nás uchvátil Kolínsky dom, zapísaný na zozname svetového dedičstva Unesco. Stavali ho viac ako 600 rokov. Po zdolaní 509 schodov nahor sme sa mohli kochať výhľadom na celý Kolín z výšky asi 157 metrov. Videli sme železničný most vybudovaný v roku 1907 a poškodený počas vojny. Zaujímavosťou je, že v súčasnosti po ňom denne prejde viac ako tisíc vlakov, je tak jednou z najdôležitejších dopravných spojníc v nemeckej dopravnej sieti. Príjemným bodom programu bolo Römisch-Germanisches Museum, zbierky ktorého pochádzajú z archeologického dedičstva mesta a jeho okolia, a to od praveku až po raný stredovek. S výkladom našich aj nemeckých učiteľov sme pokračovali v prehliadke mesta a poobede sme už s našimi nemeckými partnermi mohli sumarizovať, čo nás oslovilo najviac a čo by sme ešte raz radi videli.

Štvrtok alebo „Deň v rodine“ sme strávili každý inak so svojou nemeckou rodinou. Niektorí navštívili zábavný park ForFun, iní si zahrali paintball alebo prekonávali svoj strach v lanovom parku, ale ohlasy boli od všetkých kladné.

Piatok, posledný deň v Unne sme sa zúčastnili na prvých dvoch hodinách vyučovania na Gymnáziu Ernsta Barlacha. Mali možnosť vidieť, ako funguje bežná vyučovacia hodina angličtiny a nemčiny u nich. Na hodine anglického jazyka sa preberala téma Kanada, a tak sme sa aj my radi zapojili do skupinovej práce a vypĺňali sme asociogramy o tomto štáte ostošesť. Okolo 9.00 sme išli na vlakovú stanicu, cieľom bolo mesto Münster. Videli sme univerzitu, knižnicu, Katedrálu sv. Pavla a pripomenuli sme si, že kľúčovou udalosťou v histórii mesta bolo podpísanie Vestfálskeho mieru v roku 1648. Po návrate do Unny nás čakala „barbecue-párty“ v školskom areáli, kde nám nemecké rodinky pripravili „opekačku“ a pomaly prichádzal čas na rozlúčku s našimi nemeckými kamarátmi a ich rodičmi. Niektorí to brali lepšie, iní citlivejšie, ale myslím, že každému bolo ľúto, že nám chvíle v Nemecku zbehli tak rýchlo a je načase ísť domov. S dušičkou, že sa uvidíme v septembri sme sa nakoniec rozlúčili a čakala nás nočná cesta do Berlína.

V sobotu sme skoro ráno dorazili do Berlína, kde sme sa najprv posilnili dobrou kávou a až tak nasledovala prehliadka mesta. Berlín nás uchvátil najmä svojou históriou. Brandenburská brána nás privítala ako prvá. Potom sme navštívili budovu Ríšskeho snemu, ktorá je sídlom nemeckého parlamentu. Budova je zaujímavá aj svojou kupolou z ocele a skla, kde sme po špirálovitej rampe s audiosprievodcom na ušiach kráčali a v nami vybranom cudzom jazyku sa nám do uška prihovárali sprievodcovia Berlínom. A tak sme kráčali vyššie a vyššie a z vtáčej perspektívy sme vnímali krásu budov a nanovo si pripomínali a prežívali „život“ berlínskych pamätihodností. S nádychom sme počúvali aj výklad našich profesoriek, ktoré nám citlivo a obsažne objasnili dejinné súvislosti. Neskôr viedla cesta k Pamätníku zavraždených Židov v Európe, potom k námestiu v strede Berlína, k Potsdamer Platz, ktoré leží na niekdajšej hranici Západného a Východného Berlína. Nasadli sme na metro smer Checkpoint Charlie, ide o hraničný priechod medzi americkým a sovietskym sektorom. V neďalekom múzeu sme obrazovo precítili život spred roku 1989 a ďalšia zastávka metra už ukazovala nadpis Alexanderplatz. Videli sme štvrtú najvyššiu voľne stojacu stavbu v Európe – televíznu vežu Fernsehturm i svetové hodiny Weltzeituhr.  Okolo piatej popoludní na nás už čakal náš autobus a cesta domov. Dorazili sme v nedeľu ráno unavení, ale nadmieru spokojní.

Poďakovanie patrí všetkým, ktorí sa podieľali na organizácii tohto výmenného pobytu – vedeniu školy, ktoré je už roky naklonené vyučovaniu cudzích jazykov a kulturológie v autentickom prostredí, pani profesorke Mgr. Marianne Pribilincovej, ktorá vybavovala celú administratívu, ale hlavne PaedDr. Jane Guľovej, PhD. a Mgr. Jane Štalmachovej, ktoré nás všetkými desiatimi dňami v Nemecku sprevádzali, a tak sme nielen jazykovo, ale aj dejepisno-kultúrno-sociálne „bohatší“.

Tímea Fedušová, študentka GLS, 1.A

Naposledy pridané články

Valid XHTML & CSS | Template Design ah-68 | Copyright © 2009 by Gymnázium L. Stöckela