Neboli sme ani prví, ani poslední (Nemecko 2014) PDF Print E-mail
Written by Alena Gombošová
Wednesday, 02 July 2014 08:11

S mesiacmi máj a jún sa už tradične spájajú výlety. A tak aj skupinka 19 študentov našej školy sa na jeden nevšedný vybrala. Ako býva zvykom, bol to 10-dňový výmenný pobyt v Nemecku.

Posledný májový piatok bol našim "dňom D". Ráno o 7.30 hod. sme už všetci plní očakávania čakali pred našou školou. Kufre naložené, úsmevy nahodené, cvak - prvá fotka výletu je na svete a môžeme ísť. Prvou našou zastávkou bola Praha, hlavné mesto našich susedov. Po 12-hodinovej ceste s "medzipristátim" v Ľeľuchove (kde sa k nám pripojili poľskí gymnazisti z Muszyny), sme boli na polceste. Ani únava nás neodradila od krátkej prechádzky po "Stovežatej". Deň sa chýlil ku koncu a nám neostávalo nič iné, než zaľahnúť do hotelových postelí. Sobotné pražské ráno nás privítalo nádherným letným počasím. Po raňajkách a prvej jazde metrom sme celý deň obdivovali krásy Prahy - Karlov most, Pražský hrad i Staromestské námestie s orlojom. Takéto veľké mestá žijú v noci, a tak sme sa rozhodli trošku z takéhoto života zažiť a poprezerať si pamiatky v noci.

V nedeľu ráno sme si dopriali dlhší spánok,zbalili sa a nastúpili do autobusu FC Barcelony. Bolo vzrušujúce sedieť na sedadlách, kde sedeli hviezdy tohto klubu, aj keď nie každý z nás je jeho fanúšikom. Keďže sme z Prahy vyrazili až napoludnie a nevyhli sa kolónam na nemeckých diaľniciach, do Unny sme dorazili s "menším" oneskorením o jedenástej v noci. Nikomu z nás tento pokročilý čas neprekážal. Všetci sme spoza autobusových okien sledovali osoby postávajúce pred školou. Našli sme si tú svoju "novú" rodinu a celí unavení, no s očakávaním nových skúseností a zážitkov s "našimi Nemcami" sme zaľahli do perín.

Oficiálny prvý deň výmeny sme začali obhliadkou školy a Unny, mesta s bohatou a zaujímavou históriou. Po prechádzke uličkami a námestiami sme poobede trávili aktívne. V zmiešaných slovensko-poľsko-nemeckých družstvách bojovali v plážovom volejbale.

Utorkové ráno sme začali na železničnej stanici. Cieľ našej cesty bol Kolín. Zážitkom pre nás bola už samotná cesta vlakom. Keď sme v Kolíne vyšli z útrob HauptBahnhofu na ulicu, ako prvá nás očarila krása Kölner Domu, Kolínskej katedrály.Najkrajší výhľad na mesto sa nám naskytol až z jej veže. 532 schodov hore a potom 532 schodov dole bol pre niektorých z nás výkon rokaSmile. Všetci sme to zvládli, a tak sme sa ešte chvíľu túlali po uliciach mesta. Dohodli sme si čas stretnutia a nastúpili do vlaku, smer Bonn. Bývalé hlavné mesto západného Nemecka nás privítalo zamračenou oblohou. Na programe bola návšteva Múzea nemeckej histórie. Pre nás, ktorí si tieto časy nepamätáme, to bolo ako cestovanie v čase. Znova nás čakala cesta vlakom, tentokrát už "domov" do Unny. Ďalší večer strávený s rodinou a rýchlo späť, lebo už na nás čakal Amsterdam.

Streda začala skorým ranným vstávaním. Ráno všetci pripravení a plní energie čakali na odchod. Počas trojhodinovej cesty sme dospali doterajšie kratšie noci. Čakalo na nás hlavné mesto Holandska - Amsterdam či tiež aj "Benátky severu". Krásy tohto mesta sme spoznávali každý sám, videli sme Námestie Dam, kvetinový trh, niektorí aj neslávne známu Red Street. Pobyt v meste tulipánov a bicyklov sme ukončili návštevou Rijksmuseum, potom šup do autobusu a hor sa naspäť do Unny!

Štvrtkový deň mal byť teplý a slnečný, no aj meteorológovia sa občas pomýlia. Ani dážď či zachmúrená obloha nás neodradila. Dopravným prostriedkom bol znovu vlak a cieľom stanicou Dortmund. Lepšie povedané domovský stánok futbalového klubu Borussia Dortmund - Signal Iduna Park, určite jeden z najkrajších zážitkov a to nielen pre chlapcov. Magická atmosféra, ktorú umocnila aj hymna Borussie v našom podaní. Sedieť vo VIP zóne, byť v šatni či mix zóne významného európskeho klubu sa nevidí len tak. Po tejto prehliadke sme niektorí ostali v Dortmunde, ostatní sa vrátili naspäť do Unny. Poobedný program nám pripravila "naša" rodina. Či to bol bowling, večera alebo nákupy, všetci sme si to užili.

Posledný deň v Unne sme začali školou. Dve hodiny na nemecký štýl. Po tomto krátkom nahliadnutí do nemeckého školského systému nás čakal náš posledný výlet - mesto Münster. Doobedie sme strávili jeho prehliadkou, ešte sme čo-to dokúpili a späť "domov". Dobalili sme posledné veci a čau-pá, no predtým ešte spoločná opekačka. Smiech a radosť s pokročilou hodinou vystriedal smútok a slzy. Bolo ťažké rozlúčiť sa s "našou" rodinou. Týždeň strávený s nimi bol krásny, zaujímavý a plný radosti a nových zážitkov. No nadišiel čas odísť. Posledné fotky, objatia... Dvere autobusu sa zavreli, zamávali sme a boli sme preč. Počiatočný smútok vystriedalo vzrušenie a zvedavosť z nasledujúceho dňa.

Berlín - hlavné mesto Nemecka. Máloktorý turista sa môže pochváliť tým, že zažil východ slnka sediac pred Brandenburskou bránou. Niektorí sme ešte potrebovali dospať deficit spánku, iní sme na vlastnej koži zažili ráno v Berlíne. Spoločne sme navštívili sídlo nemeckého parlamentu, nakúpili zopár suvenírov, nabrali energiu na ďalšiu cestu. Nastúpili sme do nášho pojazdného domu a Auf Wiedersehen Nemecko, kurz našej cesty ukazoval smer Bardejov.

V hlavách nám ešte vírili spomienky a zážitky z uplynulých dní. Po ceste sme v Muszyne vysadili Poliakov a nás už čakali len posledné kilometre. Zdraví, šťastní a trošku unavení sme v nedeľu skoro ráno prišli domov. Tentokrát nás už čakali naše "originál" rodiny.

Bolo to najlepších desať dní v našom živote. Veľké ďakujem patrí všetkým, ktorí sa podieľali na zorganizovaní tejto slovensko-poľsko-nemeckej výmeny študentov. Osobitne sa chcem poďakovať pani profesorke Mgr. Marianne Pribilincovej, ktorá si nás "zobrala na krk" a tento výlet s nami absolvovala.

Svoje rozhodnutie ísť nikto z nás neľutuje, bola to vynikajúca skúsenosť overiť svoje jazykové zručnosti, zať´žiť niečo nové a nájsť si nových medzinárodných priateľov. Už teraz sa všetci tešíme na naše septembrové déjà vu. "Naši Nemci" sa majú načo tešiťSmile.

Dominika Dubovecká, študentka 1. B triedy

Last Updated ( Wednesday, 02 July 2014 11:27 )

Valid XHTML & CSS | Template Design ah-68 | Copyright © 2009 by Gymnázium L. Stöckela